Παιδί μου κάτσε φρόνιμα να γίνεις νοικοκύρης

ÄÇÌÁÑ×ÏÓ ÁÌÌÏ×ÙÓÔÏÕ - ÓÕÍÅÍÔÅÕÎÇ ÓÔÏ ÊÕÐÅ - ÓÁËÁÌÉÍÁ

Σε στιγμές δύσκολες, ο λόγος μας πρέπει να είναι ξεκάθαρος, όπως του Ρώσσου Έρεμπουργκ στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, ο οποίος είπε το περιβόητο ΣΚΟΤΩΣΤΕ ΤΟΝ ΓΕΡΜΑΝΟ. Ένας διεθνιστής, λοιπόν, μπροστά στο δίλημμα να πάρει θέση για τον πόλεμο, δεν δίστασε να στενοχωρήσει πολλούς φίλους του και στη Σοβιετική Ένωση και στην Ευρώπη. ΣΚΟΤΩΣΤΕ ΤΟΝ ΓΕΡΜΑΝΟ, τελεία και παύλα. Την ίδια περίοδο, ο σουρεαλιστής ποιητής Νίκος Εγγονόπουλος έγραψε ένα ποίημα κάλεσμα για αγώνα εναντίον των κατακτητών, όχι στη γλώσσα της ποίησής του, αλλά σε δεκαπεντασύλλαβο για να γίνει σαφέστατος στον λαό.

 Έως τώρα, είδα δύο αντιδράσεις για την επίσκεψη του ΘΟΚ και των ελλαδίτικων θιάσων στη Σαλαμίνα. Η πρώτη του μεγάλου αρχαιολόγου μας Βάσου Καραγιώργη ήταν σαφέστατη μέσα στην ασάφειά της. Ο Καραγιώργης αρνήθηκε να δώσει μια σαφέστατη απάντηση, παίζοντας συναισθηματικά με τη δική του εργασία στη Σαλαμίνα, ωσάν και το πρόβλημα της παράστασης της Αντιγόνης έχει να κάνει με το ποιος αγαπά τη Σαλαμίνα περισσότερο και ποιος σπατάλησε χρόνια αποκαλύπτοντας τα κάλλη της.

Η δεύτερη αντίδραση ήταν ακόμη πιο μυστηριώδης. Ο μεγάλος μας ποιητής μαζί με τον σκηνοθέτη Φώτο Φωτιάδη συνυπέγραψαν ένα κείμενο μούργο και άχαρο, διφορούμενο και διανοουμενίστικο, που αμφιβάλλω εάν κανείς κατάλαβε τι θέλουν να πουν οι δυο διανοούμενοί μας. Αντί οι δύο αυτοί ογκόλιθοι του σύγχρονου πολιτισμού μας (Καραγιώργης και Χαραλαμπίδης) να παροτρύνουν και να καλούν όλους τους πνευματικούς ανθρώπους να πιέσουν ώστε αυτή η παράσταση να μη γίνει στη Σαλαμίνα, διάλεξαν να μην συγκρουστούν με κανένα κατεστημένο, προφανώς για λόγους δικούς τους. Διάλεξαν τη λογική του «Ναι μεν αλλά» παρά την ξάστερη τοποθέτηση. Αν αυτοί οι δύο μάζευαν άλλες είκοσι υπογραφές, κανένας δεν θα τολμούσε να πάει στα κατεχόμενα και να υποσκάψει με αυτόν τον τρόπο την πολιτεία μας και τον αγώνα που διεξάγουμε για την απαλλαγή της κατοχής και την απελευθέρωση των ιερών και οσίων μας, δηλαδή της τουρκοκρατούμενης πατρίδας μας. Έγραψαν απλώς για να σώσουν το τομάρι τους.

Γιατί δεν υπέγραψαν οι ποιητές; Πού είναι ο Πασιαρδής, ο Κώστας Βασιλείου και οι τόσοι και τόσοι άλλοι ποιητές μας; Πού είναι οι ζωγράφοι και οι εικαστικοί και οι δεκάδες γκαλερίστες και άνθρωποι της τέχνης; Πού είναι οι εκδότες των λογοτεχνικών περιοδικών, Νικ. Ορφανίδης, Ντ. Κατσούρη και Αν. Χατζηθωμάς; Πού να είναι οι διδάξαντες από τον Κουν να ποιουν ήθος, Σταυρινίδης, Κατσαρής, Μπεμπεδέλη και Καυκαρίδης; Πού είναι η κυρία Κατσελή η Κερυνειώτισσα; Πού χάθηκαν και οι πολιτιστικές επιτροπές του ΔΗΣΥ και του ΑΚΕΛ που τόσο απλόχερα δίνουν βραβεία στους τόσους και τόσους πνευματικούς ανθρώπους αυτού του τόπου; Πού είναι όλοι αυτοί οι μεγάλοι πανεπιστημιακοί με ή χωρίς τον σκύλο τους; Πού είναι ο Πάντζης, ο Σιοπαχάς, ο Χαραλάμπους και όλοι οι νέοι σκηνοθέτες αυτού του τόπου; Πού είναι όλα αυτά τα ελεύθερα θέατρα που ζουν με χρήματα του δημοσίου και με φωνασκίες συνδικαλιστικής οργής για το χαμηλό πολιτιστικό υπόβαθρο του λαού μας;

Είκοσι υπογραφές να μάζευαν οι Καραγιώργης, Χαραλαμπίδης και Φωτιάδης, κανένας Ελλαδίτης και κανένας Κύπριος δεν θα τολμούσε να ασελγήσει στην κατεχόμενη γη μας.

Καδής και Τουμαζής, ΘΟΚ, Λιβαθηνός και Θέατρα της μητέρας πατρίδας ας τηγανιστούν μέσα στο ζουμί τους. Μακάρι να σπάσουν τα λάστιχα των λεωφορείων τους στον δρόμο προς την Αμμόχωστο κι εκεί να τους περιοιπηθούν καταλλήλως οι έποικοι.

Κάνω μια ύστατη παράκληση, να βρεθούν 5-6 ηθοποιοί να πουν το μεγάλο ΟΧΙ για να ακυρωθεί η παράσταση και να σώσουμε λίγη από την αξιοπρέπειά μας.

Βάσος Φτωχόπουλλος

Γιαλούσα, Νομός Αμμοχώστου

Όπως δημοσιεύτηκε στη Σημερινή την Τρίτη 20.9.16

Advertisements